Min helg

Livet i Cupertino flyter på bra och jag trivs som bara den. Det dumma är bara att när man är au pair så spelar det inte alltid någon roll hur bra värdfamilj man har alltid för någon gång i veckan så blir man irriterad ändå. Oftast handlar det om planering; familjen säger att de ska vara hemma en viss tid och du kanske bestämmer med kompisar eller bestämmer att ta det där spinningpasset som du hinner till. När familjen sedan jobbar över och du knappt får en ursäkt när de kommer hem så blir man irriterad, jag lovar. Då kommer vi till en ännu jobbigare sak. Eftersom du tycker om din värdfamilj så pass mycket så vill du inte göra en stor grej av det utan säger att det är okej. Det är inte okej, inte enligt mig i alla fall. Visst, jag är här för att jobba men jag är också här för att hitta på saker när jag är ledig. Och ska man hitta på saker så måste man ofta planera. Hmm, ibland är det lite jobbigt att vara au pair men oftast är det ganska kul. Jag har väldigt kul med min familj och jag skulle inte byta det mot något alls. Jag skulle bara önska att man slapp bli irriterad.

Nej nu ska jag inte sitta här och låta negativ. Kan ju ta och berätta hur helgen såg ut istället.

Fredag:
Först jobb hela dagen och sedan familjemiddag på nåt pizzaställe som faktiskt var helt okej. Annars är pizzorna här inte mycket att hurra för. Men den här gick ner..
Lite senare kom Elin och Vickan och hämtade upp mig för att åka vidare mot San Jose och Drive in bio. Så himla mysigt. Vi backade upp bilen så att alla kunde sitta i bagaget tillsammans. Himla smart. Vi såg filmen Band Slam som faktiskt var ganska bra. Trodde det skule vara en typisk High School Musical och att jag skulle kräkas lite när jag såg den men den var bättre än så. Inte lika fjollig och helt klart sevärd.
Tanken var sedan att vi skulle se Fame också men efter att vi nästan somnat i bagaget så åkte vi hem och sov istället.


Elin & Vickan ( finns fler bilder på deras bloggar, mest Vickans )


Film


Lördag:
Varför byta umgänge när man bara kan fortsätta att träffas? Vid lunch åkte jag, Elin och Vickan ner till Santa Cruz för att lapa lite sol och titta på folk. Santa Cruz Premiär för mig och jag blev inte besviken. Vi åkte till stranden precis bredvid Board Walken och det var hur fint som helst. Man kan bara ligga där i flera timmar och titta på folk eller titta på alla karuseller och bara ligga där och känna in atmosfären. Sen att sanden bränner fötterna av en är smällar man får ta när man är i Californien.
Sedan är det så att när man åker till Santa Cruz så åker man inte dit för att sola OCH bada utan man åker dit för att sola. Blir man för varm och svettig så går man och petar stortån lite i vattnet och sen är man lagom nerkyld för en vecka ungefär. Vattnet här är gaanska kallt alltså...
Anyway.. Efter strandstek i några timmar så tog vi bilen in mot huvudgatan för att kolla in lite affärer. Santa Cruz är en väldigt speciell stad och den är speciell på ett mysigt sätt. Fanns bra second hand affärer som jag gick ut från lite fattigare och det är liksom skön stämmning på gatorna på något sätt. Santa Cruz är känt för att vara väldigt avslappnat och det märks.
Lite indisk mat senare åkte vi hemmåt. Vi bestämde oss för att göra ett kort stopp i Los Gatos och kolla in den huvudgatan och vad hittat vi där om inte en godisaffär. En riktigt sån som man skulle kunna ha hittat i Kalle och chokladfabriken (den här filmen stod förövrigt på inne i affären). Jag blev i alla fall i extas och hann också inse att det suger att vara laktosintolerant när man tycker om choklad. Men man överlever. Något att som livade upp var att de hade plockgodis där! Inte lika gott som i Sverige men helt okej! Gick ut därifrån några dollar fattigare men ett stort leende rikare. Och jag som trodde att man skulle växa ifrån den där barnsligt lyckliga känslan man bara kan få av godis. Nej, det kommer jag nog aldrig göra..
När vi fått nog av Los Gatos åkte vi hem till mig för att bubbla bubbelbad. Tända ljus, musik och hot tub under stjärnorna är HELT okej faktiskt. Vi lever ju verkligen ett hårt liv här... Haha =)


Santa Cruz


Board Walk


Board Walk


En Victoria


Söndag:
Vi hoppade i bil bilen ganska tidigt (ja, fortfarande Elin och Vickan, men jag har andra kompisar, jag lovar...) och drog iväg mot San Francisco och Golden Gate Park. Gps:en tog oss till vääldigt branta backar och vi hamnade sedan på en gata som vi hade hittat till helt utan gps och där den vägen hade gått bra mycket fortare. Men men, vi kom fram i alla fall och den är väl huvudsaken. Sen kan jag berätta att hitta parkering inne i San Francisco inte är jättekul faktiskt. Man måste fickparkera, det finns nästan inga andra alternativ. En eloge till Elin som klarar av det så bra även om det blir lite stressigt ibland. Vi hittade i alla fall parkeing och sedan tog vi en kort runda på Height (hippiegatan) där jag blev ett par solglasögon rikare.
Målet i San Francisco denna dag var Golden Gate Park där radiostationen Alice hade gratiskonsert. Var nog ett par tusen människor som hade kommit dit . Det var filtar och folk överallt och det var bara att gå igenom och över alla för att själv hitta en hyffsat bra plats. Och för er som inte vet så är det alltid lite svalare inne i San Francisco än vad det är där jag bor så vi hade ju med oss koftor och grejer. Pyttsan.. Som vi svettades. Självklart var det kokhett den dagen bara för att det var konsert. Det blev till att köpa vatten och leta efter briser.. Men vi överlevde.
När vi kom dit började Howie Day spela och de var rätt grymma faktiskt. Funderar på att köpa en skiva och ha i bilen. Efter Howie Day var det Colbie Caillets tur. Henne var jag inte lika imponerad av faktiskt. Visst att hennes Bubbly är fin men annars tyckte jag nog att hon var lite fjantig. Men det var kul att se i alla fall.
När hon hade spelat klart begav vi oss upp till Height igen och det blev lite mer second hand shopping och lite bananbröd, mums. Sedan åkte vi mot Berkley där Vickans favvoband Dizzy Balloons spelade. De var riktigt bra faktiskt och vi alla tre vad alldeles upprymda när vi gick där ifrån. Glad och medryckande musik gör mycket =)
Vi letade upp lite mat och sedan fick det bli hemfärd.


Det går verkligen inte att fånga på kort hur branta backarna är men här kan man ju se i alla fall att i slutet av backen så lutar det så mycket att man inte ser var vägen tar vägen.. Kolla allra längst upp..


Fina hus i SF


Lite folk...


Howie Day


Sällskap


Colbie Caillet


Helt okej snygg gitarrist. Var lite svårt att fokusera på Colbie, hö hö


Kan vara världens mest intressanta utställning. Biljetter någon?


Dizzy Balloons


Tack för en kul helg!

/ K


Kommentarer
Postat av: Johanna

Vad myspysigt :D låter som en toppen helg :D

2009-09-29 @ 19:26:58
Postat av: Victoria

Bästa helgen ju !! =) Taack

2009-09-29 @ 21:26:06
URL: http://victoria---h.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0