Lassen Volcano National Park

Har ju visst glömt att skriva om den grymma helgen jag hade för 2 veckor sedan.

På lördag morgon blev det tidigt upp för att bli upplockad av familjen Olsson. En kortege på tre bilar körde in här på lilla gatan och livade upp oss. In i bilen och så bar det av. Att köra bil här är verkligen häftigt. Öster om oss ligger ett stort berg som man kör över/igenom för att komma till andra sidan viken och även om det är väldigt brunt och torrt så är det häftigt. Kollar man åt väster istället så ligger det ett långt grönt lummigt berg. Det är väldigt fint här!

Efter ett lunchstopp i Chico (studentstaden nr1) så åkte vi upp i bergen. Tänk er att ha ett stup på sidan av vägen och det enda som skiljer din bil från stupet är en 5 cm hög asfaltkant. Kändes inte så säkert kan jag lova. Att köra där uppe var dock hur häftigt som helst och resan kändes inte alls lång för att vi hade så mycket att titta på. Väl framme på campingen gick vi en liten runda för att kolla in stället. Campingen låg precis bredvid en sjö som var omringad av berg. Inte vad jag är van vid direkt. Själva campingplatserna var också väldigt annorlunda från vad jag är van vid. Varje plats hade ett eget matskåp och en gjuten eldplats. Matskåpen är till för att hålla alla tvättbjörnar borta från maten.

Lite mat, marchmallows och prat senare så blev det godnatt i tältet (vilket förövrigt är det största iglootält jag sett. Det rymmer 12 man och en person som är runt 2 meter hög kan lätt stå upp i det. )

(Klicka på bilderna för att göra dem större)

Campingen..

På söndagen tog vi en lugn stor frukost bestående av pannkakor, bröd, bacon, nutella, flingor och allt annat man inte förknippar med camping. Mysigt var det i alla fall och vi blev mätta och belåtna. Efter frukosten körde vi iväg mot själva nationalparken som låg ca 40 min bort. Vi parkerade och började vandra våra första 3,5 km uppåt!  Även här var naturen väldigt häftig och det var en avslappnande atmosfär på något sätt. Allt var så naturligt. Vårt första stopp för dagen var Devils' Kitchen vilket är en bergsida full av stenras som ryker och pyser överallt. Där fanns även bubblande källor vilket liknade en liten mer naturlig sort av bubbelbad. Allt i Devils' Kitchen kändes väldigt stort och mäktigt och jag hade lätt kunnat stå där och bara glo i ett par timmar.

Vi tog lunchpaus där och satt och fikade på svenska kanelbullar från Ikea, mums! Ny energi och nya möjligheter! Vi vandrade därefter tillbaka ner för berget för att gå upp på en annan sida och besöka Boiling Springs Lake, en supergrön sjö som bubblar överallt. Runt om sjön är det röd sant vattnet och sanden tillsammans blev väldigt häftigt. Det var också väldigt lockande att gå ner och känna hur varmt det egentligen var men med barn i sällskapet så måste man ju visa ett gott exempel =)

Vi passade på att vandra runt sjön och sedan gick vi tillbaka mot bilen. Väl hemma på campingen blev det grill och mys igen och sedan somnade nog alla ganska gott i sina tält.

Devils' Kitchen

(Boiling Springs Lake, gick inte alls att fånga den gröna färgen tyvärr =/ )

På måndagen hade vi tänkt att åka in till staden Chester, som låg precis vid campingen, för att köpa lite vykort och souvenirer men pga att det var Labor Day så var det mesta stängt och vi fick inte tag i några körkort. Istället körde vi hem och efter ett andra lunchstopp i Chico så gick resan hem ganska fort.

"Normal School"

Tack alla härliga människor för att jag fick följa med. Jag hade en grym helg tillsammans med er och ser fram emot fler äventyr tillsammans :)