Vart är världen på väg?

Såg en sjuk sak igår när jag väntade på bussen. Utanför huset där jag väntade satt tre pojkar på en bänk. De var väl 9-10 år ungefär och såg ut som vilka pojkar som helst. För utom att den ena tog upp en cigarett och började röka. När han verkade nöjd skickade han vidare den till den andra pojken. När han var klar skickades den vidare till den tredje pojken som verkade bli sur för att det var så lite kvar. Hur i helsike kan något sånt här få hända?

Fråga 1: Hur får en nioåring tag i en cigarett? Förmodligen har han väl rotat bland sina föräldrars saker och hittat den. Då kanske föräldrarna borde tänka på att inte ha cigaretter liggande åtkomliga för sina barn.

Fråga 2: Ingen fråga egentligen utan mer en tanke. Alla tre verkade vana vid att röka och dra halsbloss. Hur kan en nio åring ens få tillfälle att lära sig att röka? Det ska inte vara så!

Fråga 3: Varför är alla i Sverige (inklusive jag) så jävla reserverade så att ingen vågar gå fram och säga till pojkarna vad man tycker? Berätta för dem hur sjukt det är att röka och att de (och deras föräldrar) borde ha lite mer hyffs i sig.

Jag blev i alla fall väldigt arg och ledsen. Hur många andra nioåringar finns det i Sverige som röker egentligen? Inte så många hoppas jag inte!


Nu till lite roligare saker som jag har att se fram emot:

29/3 Trysil och skidresa med underbara Galären! Kan inte gå fel. I så fall matlagningen. EN spis till 22 hungriga personer verkar inte så genomtänkt. Dock finns det 4 badrum.

V 15 Påsklov. SKÖNT!

25/5 Barcelona med internationell. Kommer bli grymt! Ska jobba ihop lite pengar nu bara.

3/6 Bal med Jesper. Kan inte gå fel.

10/6 Studenten! Tjihoo!

13/7 USA och New York

17/7 California!!

Jag gillar utsikten för resten av året!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0