San Francisco

Det har varit mycket pågång de två senaste veckorna och jag har inte haft tid för bloggen =)

Förra söndagen åkte jag, Pauliina och hela värdfamiljen till San Fransisco för att gå över Golden Gate bron. Tror att bron är lite mer än 2 km lång eller något sånt, är inte säker.. Det lustiga med San Fransisco (en av alla lustiga saker) är att trots att det ligger i Kalifornien och bredvid städer som ofta har höga temperaturer så är det alltid kallare och blåsigare i SF. Så det var bara att ta på långbyxor och tjocktröja när vi åkte ifrån ett varmt Los Altos. Kändes ju inte alls konstigt.

När bilen(storlek lastbil ungefär) började närma sig staden så började vi skymta den berömda dimman som nästan alltid ligger över just Golden Gate bron. Antar att det är en av anledningarna till att det är så kallt. Vi körde lite till och hade världens tur med parkering. Dels för att vi fick en parkeringsplats i stort sett precis bredvid bron (oftast är det omöjligt att hitta parkeringsplats där) och dels för att någon snäll snubbe gav oss hans parkeringsbiljett så vi slapp betala =)

Vi började så sakta vandra över bron och efter ca 200 m så kommer barnen på att de behöva gå på toa. Så det vara bara till att vänta på bron i ca 20 min och beundra utsikten. Österut från bron var det ganska klart så vi kunde se Alcatraz-ön. Vi misslyckades ganska rejält med att få tag i biljetter dit men vi ska göra ett nytt försök på onsdag. Alcatraz på avstånd var verkligen inget speciellt så jag hoppas att turen på fängelset blir bättre.

Vi fortsatte vår trapats och Kelly började berätta om att detta är ett av ställerna i världen där flest självmord begås. Eftersom det är bro man kan gå över och det inte finns några galler så är detta tydligen en populär sevärdhet för de mindre muntra. Längs hela bron sitter telefoner uppsatta med texten: There is still hope, Make the call. Då är ju bara frågan hur många självmordsbenägna människor som faktiskt skulle få för sig att ringa någon helt okänd människa och hoppas på att han heller hon kan reda ut alla trubbel som får honom/henne att vilja sluta leva. Tror inte att de telefonerna används så ofta faktiskt.

"kul" fakta om den självbordstäta bron är att en man vid namn Eric Steel bestämde sig för att sätta upp kameror längs bron. Till de som frågade sa han att han dokumenterade kända turistmål. Vad han egentligen gjorde var att filma människor som tog självmord. När han såg någon som agerade konstigt eller som satt på räcket så riktade han kamerorna mot den personen. Slutprodukten blev en dokumentär om självmord på Golden Gate Bridge. Får se om jag tar en titt på den någon dag.

Annars var själva promenaden ganska trevlig och vi hade en fin utsikt (när dimman lättade) över San Fransisco-området. På söndag ska vi eventuellt in till down town San Fran för att kolla in lite Second Hand affärer =)


In i dimman..




Pauliina




Au Pairs and kids


Det här är vad de tror ska rädda liv...


Dimman har lättat =)


En av pelarna


Jag har varit i Michigan också men det får bli en annan historia. Nu är det godnatt här! Godnatt!
/ K

Kommentarer
Postat av: Susanne

Been there done that...=)

Tror inte heller kris-telefonerna används så mycket men dom ser väldigt roliga ut. Och jag lovar, Alcatraz är värt ett besök.

2009-08-07 @ 22:00:31
URL: http://susanned.blogg.se/
Postat av: nanna!!!!!!!!!

till susanne: va fan, va lite uppmuntrande din avundsjuka kalasapa!



till kajsa: (jag är egentligen också lite avundsjuk), men här håller vi goda miner! det är kul att följa din blogg! och anledningen till att jag skrev på "eng" var att jag använde richards dator. jag är fortfarande i sverige! oxxo ;)



thanks for listening, over and out/nanna!!

2009-08-08 @ 19:05:56
Postat av: Susanne

Nanna, vad menar du? Nu hänger jag inte alls med... Det var väl uppmuntrande sagt att Alcatraz är värt ett besök, eller? =)

2009-08-09 @ 21:34:40
URL: http://susanned.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0