23/9 House of rats

Jag tyckte att idag är en bra dag för att starta en blogg. Det har alltså hänt en hel del.

Morgonen var lugn. 2 timmars matte i streck, på eget initiativ fatiskt. Märkte att det inte var någon fördel direkt att ha missat två lektioner i matte. Men det gick bra.


Sen var det bara att bokstavligt talat springa från skolan för att hinna med min körlektion med Mikael. Gick ju strålande och så och nu kan jag till och med fickparkera helt suveränt bra =)
Sen var det det där med att backa runt gathörn. Gick ju också strålande ända tills jag skulle justera bakdelen på bilen. Glömmer att jag inte ha backen i och reflekterar inte riktigt över varför bilen inte piper när jag kommer närmare bilen bakom mig. Tänkte inte mycket mer på det utan fortsatte rulla bakåt för att fixa en perfekt parkering. PANG sa det då. Inte så där läskigt högt pang lixom men lite så där så att man stannar bilen. ILLA. Jag har alltså backat in i bilen bakom mig. Bra Kajsa, bra. Tur för mig är att jag backade så underbart sakta så det inte blev några märken. Bara lite damm och smuts som flyttade på sig. Thrill of the day nr. 1.


Skolan fortsatte i ganska lugnt tempo och så. Hade gymnastik ute på Rosenholm och det var inte helt fel. Riktigt roligt och så. Hoppa högt är alltid kul. Volter gör det ännu roligare.


Sen kommer nästa moment på dagen; barnvakt i Hässlegården. Allt går lugnt och fint och killen är på bra humör. Plötsligt låter något som en knack på dörren och jag frågar killen om han hörde något? Självklart inte. Tänker inte mer på det och vi fortsätter bygga tågbana. Bäst som vi sitter där och har typ traktorpulling á la tåg så faller något ner för trappan. Inte ner för varje trappsteg utan ner från översta trappsteget rätt ner på golvet. Det var en råtta. Tänkte att ja, råttor kan ju faktiskt klämma sig ur burar. Attans. Mor råtta hade oturen att hitta trappan och falla 2,5 m rätt ner i golvet. Tror tyvärr inte hennes framtid ser så ljus ut. Det måste ju vara som om en människa skulle falla 100 meter eller något.


I alla fall. Fångade Mor råtta och sprang upp med henne, blödandes och bitandes, och in med henne i buren. Såg då Far råtta på golvet och inser att förmodligen har hela familj råtta (5st) rymt. Sätter in Far råtta i buren. Två sekunder senare är han på golvet igen och springer iväg. Råttona har skapat hemlig utgång. Heja. Börjar inspektera buren och lagar hålet. Då återstår bara 3 råttbarn och Far råtta som nyss sprang iväg. Lyckas i varje fall få tag på pappan men där tar turen slut. Ringer Frun i huset i panik och hon kommer hem. Det löste sig. Fick nyss sms-uppdatering och alla råttor är nu infångade. Mor råttas tillstånd verkar stabilt. Bra det.





Så det här var min dag, hur var din?


/ Kajsa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0